Return to site

SOCIAL MEDIA DESIGNTRENDS 2018

Van 80’s gradients tot over-the-top typografie

Naast verbeteringen van de algehele user experience, ondergaan ook de look en feel van social media met grote regelmaat de nodige veranderingen. Onze designer Fleur zet de meest actuele voor je op een rij.

Door Fleur van Grinsven | Designer Social Media

Felle kleuren

Naast de geliefde pasteltinten van de afgelopen jaren, wordt er weer plaatsgemaakt voor de fellere kleuren. In de jaren 60 en 80 was dit al een fenomeen, maar nu zijn ze weer helemaal hot! De terugkerende (van het scherm afspattende) kleuren zie je in veel designs terug. Je ziet het in productcatalogi, maar ook bij typografie. Denk hier bijvoorbeeld aan de ‘Marilyn Monroe’ van Andy Warhol.

Gradients

Weet je nog; die prachtige kleurverloopjes die we allemaal een beetje vergeten waren? Juist! De gradients zijn weer terug van weggeweest! Door gebruik te maken van een gradient, kun je je ontwerp net dat tikkeltje speelsheid meegeven. Je gaat ze vooral terugzien in content op social media, maar ook in hippe fashiondesigns en logo’s. Sinds de gradient weer helemaal hip is, heeft ook Instagram haar logo hier op aangepast. Ook ASEGA speelt in op deze trend door de toepassing in onder meer nieuwsbrieven en content op social media van onze klanten.

Gradients zijn weer helemaal terug van weggeweest!

Over-the-top typografie

Vergeet de uitspraak ‘less is more’, want hoe groter, dikker en opvallender, hoe beter! Ten minste, als het aankomt op typografie. Zowel voor offline als online gebruik wordt er flink op los geëxperimenteerd. Door gebruik te maken van gedurfde lettertypes, zorg je ervoor dat een nietszeggend design een ware eyecatcher wordt. Wanneer je gebruik maakt van advertenties (voor facebook bijvoorbeeld), adviseren we wel om rekening te houden met een maximale grootte van de tekst, omdat anders je advertentie een lager bereik krijgt. Nog beter (en mooier) is het om helemaal geen tekst in je advertentie te gebruiken.

Verticaal filmen mag weer!

Wanneer je door één van je social media tijdlijnen scrolt, kun je er eigenlijk niet meer omheen: bewegend beeld! En dat trekt natuurlijk de aandacht als je het vergelijkt met overige platte content. Naast dat het de ogen van je publiek lokt, ziet zo’n GIF’je, boomerang of korte video er natuurlijk ook hartstikke amusant uit. Helemaal mooi is het als het beeld ook nog een verticaal en op een smartphone dus beeldvullend is, wat je fans meeneemt in de totaalbeleving.

360° beeldmateriaal

Om de algehele beleving van een beeld te vergroten, kun je ook gebruik maken van 360-graden beelden. Je geeft de kijker het idee dat deze zich daadwerkelijk bevindt op een bepaalde locatie en zo kun je als het ware de directe omgeving verkennen. Voor een voorbeeld hiervan kijk eens op de facebookpagina van de Markthal in Rotterdam:

Wil je je social media beheer graag uitbesteden en zoek je een goede partner?

Neem dan contact op met ASEGA!

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly