Return to site

5 tips om je social media relevant te houden

Social media kanalen die écht opvallen

· Social Media

Leestijd: 3 minuten | Tekst: Frank van Bergen

Hoe zorg je ervoor dat jouw social media kanalen eruit springen? Door drukte kan het bijhouden van een kanaal er wel eens bij in schieten. Zorg ervoor dat je altijd relevant en up-to-date bent, want het laatste wat je wil, is dat jouw fans een Facebookpagina bezoeken met achterhaalde of oude content. 5 tips om je social media relevant te houden.

Optimaliseer je pagina

Dit is de eenvoudigste, maar ook een belangrijke tip. Zorg er simpelweg voor dat je pagina up-to-date is. Zorg dat alle gegevens kloppen en vul alle relevante informatie in, zoals je services, adresgegevens en openingstijden. De kans is groot dan klanten je Facebookpagina of Instagramaccount eerder zien dan je website, dus dan kun je maar beter zorgen dat ze altijd de juiste informatie kunnen vinden. Bij je Facebookpagina doe je er ook goed aan om niet relevante tabbladen te verwijderen. Heb je bijvoorbeeld geen webwinkel? Verwijder dan de tab ‘shoppen’.

Ken je publiek

Een pagina die up-to-date is, zorgt ervoor dat je pagina relevant is voor je doelgroep. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Je kunt nog zoveel content plaatsen op je pagina’s; als je de verkeerde doelgroep bereikt, is al je werk voor niets. Bedenk daarom wie je wil bereiken en maak daar drie ijkpersonen voor, waarvan jij denkt dat ze jouw bedrijf of merk het best zouden representeren. Hoe specifieker je bent, hoe beter dit werkt.

Houd je content relevant
OK, je hebt content gemaakt voor op je kanalen. Hoe maak je deze content nog beter en voorkom je dat je je publiek gaat spammen? Daar zijn drie handige regeltjes voor. Wees om te beginnen duidelijk over wat je verkoopt of wat je dienst is, maar zorg ervoor dat je nog meer dan dat te vertellen hebt. Daarom is de tweede regel een belangrijke: blink uit in je vak! Laat zien dat jouw bedrijf kennis van zaken heeft en op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen op het terrein waarin het zich begeeft. Deel bijvoorbeeld nieuws of boeiende artikelen of – nog beter – schrijf zelf blogs. Ten slotte deel je natuurlijk ook nieuws over je bedrijf. Mensen blijven graag op de hoogte van andere mensen. Deel de ontwikkelingen binnen je bedrijf, zoals nieuwe medewerkers, spannend nieuws of andere boeiende nieuwtjes.

Wees consistent – Plan vooruit!
Elke dag een post plaatsen op een van je kanalen is misschien lastig in te passen in je agenda. Zeker op langere termijn. Daar zijn gelukkig talloze tools voor. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je social media werkzaamheden volledig uit te besteden aan een social media bureau. Elke dag posten is ook niet altijd nodig, maar zorg wel voor consistentie. Drie tot vijf berichten per week is voldoende.

Influencers
Het inzetten van influencers in je netwerk kan enorm helpen bij het succesvol maken van je kanalen. Zij kunnen je helpen om je de bekendheid van je merk te vergroten. Dit kan bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat, wanneer je genoemd wordt in een nieuwsbericht, je de nieuwswebsite tagt. Sta je op een expositie? Tag het bedrijf dat de expo organiseert. Laat zien dat je er bent en dat je graag een samenwerking aangaat. Belangrijkste tip: social media is in de eerste plaats bedoeld om interactie aan te gaan met je publiek. So let's talk!

Benieuwd hoe ASEGA jouw bedrijf kan helpen met je social media beheer?

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK