Return to site

ASEGA duikt in: de geboorte van www & sociale platformen

In deze blogreeks duikt ASEGA in de geschiedenis van social media. In elke blog wordt een nieuw punt op de tijdlijn van social media belicht. Dit keer: het ontstaan van het internet en de eerste social media.

· Social Media,Longread

Leestijd: 5 min. Tekst: Bob ter Horst

Facebook, Instagram, Twitter, Hyves, MSN, Myspace en Friendster. Klinkt dit bekend in de oren? Het zijn allemaal websites en social mediakanalen waar we uren doorbrachten en - nog steeds - doorbrengen. Ze hebben sowieso één ding gemeen: zonder het internet hadden ze nooit bestaan. En, zonder het internet waren we nooit zo verbonden geweest als we dat nu zijn. Hoe is het internet eigenlijk ontstaan?

 

De lo van login

Terug naar het jaar 1957: de koude oorlog woedt hevig en de Russen hebben zojuist de allereerste satelliet, Spoetnik I, de ruimte in geschoten. De Amerikanen raken in paniek, omdat zij dachten dat ze op technologisch gebied ver vooruitliepen op de Russen. Als antwoord op de Spoetnik roepen de Amerikanen de Advanced Research Projects Agency (ARPA) in het leven. Het doel van ARPA is onderzoek doen naar allerlei ontwikkelingen binnen de ruimtevaart en deze toepassen op het Amerikaanse leger. ARPA heeft een enorm budget en besteedt veel projecten uit aan grote Amerikaanse bedrijven. Om ervoor te zorgen dat deze bedrijven goed met elkaar kunnen communiceren, wil de directie van ARPA computers gebruiken. Dit gedachtegoed uit zich in het ARPANET, dat gebruik maakt van packet-switching: een methode waarin informatie in kleine beetjes verstuurd wordt en daarna bij elkaar kan worden gevoegd als zijnde een bericht. Het eerste bericht wordt in 1969 verstuurd van Los Angeles naar Stanford University en bestaat uit de letters ‘lo’. Het complete bericht had het woord ‘login’ moeten zijn, maar het ARPANET crasht na de eerste twee letters. Desondanks is het allereerste internetbericht een feit.

 

Van ARPA-net naar internet

In de jaren 70 wordt het net steeds verder ontwikkeld. In 1973 wordt de eerste trans-Atlantische verbinding gemaakt tussen het University College of London en het ARPA-net. Om ervoor te zorgen dat iedereen goed met elkaar kan communiceren, presenteert Bob Kahn in datzelfde jaar het internetprotocol (IP). Een universeel handboek waaraan iedereen zich moet houden om goed te kunnen communiceren. Tot 1974 is het internet alleen voorbestemd aan grote bedrijven of universiteiten. In de 8 jaar die daarop volgden komen er wereldwijd steeds meer netwerken, ook voor particulieren, bij. Vanaf dan kan iedereen met een computer elkaar berichten sturen. Op 3 mei 1978 ontvangen 400 personen een mail met daarin een advertentie, de eerste spam. In 1982 komt er voor het eerst een verbinding met Nederland tot stand genaamd NLnet. Naarmate de jaren vorderen, worden de computers krachtiger en de netwerken sterker. In 1991 ontwikkelt de Brit Tim-Berners Lee het World Wide Web. Met dit netwerk wordt het internet toegankelijk voor iedereen. Het World Wide Web groeit binnen no time uit tot het meest gebruikte netwerk ter wereld en is dat tot op de dag van vandaag nog steeds.

‘’MSN heeft een hele generatie leren chatten, iets wat we nu nog steeds doen.’’

Het eerste Nederlandse succes

Na de razendsnelle opkomst van het internet, volgen sociale platformen snel. Een van de eerste websites is Sixdegrees.com in 1997. Via deze website kan je een profiel aanmaken en contact onderhouden met familie en vrienden. Velen zien dit als de eerste echte profielenwebsite en zijn populariteit is dan ook enorm. In Nederland slaat Sixdegrees niet aan, de bezoekers zijn voornamelijk Amerikaans. In 2001 houdt de website op te bestaan.

De eerste hit in Nederland is het in ’99 gelanceerde MSN. Deze chatservice van Microsoft wordt immens populair: tieners spendeerden uren achter de computer om met elkaar te chatten en moeders moesten eierwekkers zetten om de computertijd eerlijk te verdelen onder broers en zussen. Er ontstaat zelfs een heuse MSN-taal met afkortingen en woorden als ‘wjnmk’, ‘SccHatjuuuh’ en ‘Cker’. Daarnaast maken velen er een sport van om een zo lang mogelijke naam te maken, die zo vaak als mogelijk aangepast wordt. In 2013, na 15 jaar bestaan te hebben, valt ook het doek voor MSN. De eens zo populaire chatsite, met 350 miljoen gebruikers op zijn hoogtepunt, is tegen die tijd al heel wat gebruikers verloren aan Hyves, WhatsApp en Facebook. Toch blijft MSN voor altijd een stukje Nederlandse cultuur. Vraag aan een millennial naar zijn of haar jeugd en je kunt er donder op zeggen dat MSN genoemd wordt. Volgens Tijs Hofmans van Tech website Tweakers is de chatservice meer dan een herinnering: ‘’MSN heeft een hele generatie leren chatten, iets wat we nu nog steeds doen.’’

De toon is gezet

De eerste sociale mediawebsites blijken mateloos populair. Mensen leren online communiceren en door services als MSN staat heel de wereld in verbinding met elkaar. In de jaren die volgen schieten webservices en social mediakanalen als paddenstoelen uit de grond. Welke dit zijn en hoe ze het Nederlandse medialandschap voorgoed veranderen, lees je in onze volgende blog.

Bronnen: NRC, AD, Postproductie.nl, Computerworld.nl, Consumind.nl, Isgeschiedenis.nl

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK