Herkenbaar tafereeltje: Een groep vrienden zit in een restaurant. Opeens roept er eentje ‘be real!’ en bijna simultaan pakken de tafelgenoten de smartphone, maken een foto en direct daarna een selfie. Wat ze doen? Ze maken een BeReal, via een van de meest trending social media apps
van het moment.
BeReal is een foto-app, waarbij de gebruiker elke dag 1 foto kan maken om te laten zien wat de
gebruiker op dat moment aan het doen is. BeReal richt zich op authenticiteit en vraagt de gebruikers dus om ‘Real’ te zijn. Omdat er slechts 1 foto per dag gemaakt kan worden, die niet mooier gemaakt kan worden met allerlei filters, onderscheidt BeReal zich van de andere grote social media platforms.
De app, die te downloaden is voor iOs-apparaten en Android, is in 2019 bedacht door Kevin Perreau en
Alexis Barreyat, voorheen werkzaam bij GoPro. In april kreeg BeReal een kapitaalinjectie van 30 miljoen dollar, gevolgd door nog nog eens 85 miljoen. Pas dit jaar werd de app echt populair. Inmiddels* heeft de app ruim 10 miljoen dagelijkse actieve gebruikers en 21,6 miljoen actieve maandelijkse gebruikers en wordt de waarde geschat op 600 miljoen dollar.
Hoe werkt het?
Gebruikers ontvangen eenmaal per dag, op een willekeurig tijdstip, een notificatie met de tekst ‘Time to BeReal’. Hierna begint een twee minuten durend tijdslot, waarin de gebruiker een foto maakt met de camera van de smartphone, direct gevolgd door een selfie met de front camera. Het idee hierachter is dat de tijdlijnen van gebruikers vol komen te staan met authentieke, ongefilterde kiekjes uit het dagelijks leven. Wordt de notificatie verstuurd op vrijdagavond om 22:00 uur? Dan staat de tijdlijn vol met foto’s uit restaurants, café’s, vriendengroepjes en gezellige familietafereeltjes. Komt de notificatie op dinsdagmiddag 14:00 uur? Verwacht dan veel foto’s van laptopschermen, kantooroverleg of ouders die hun baby voeden. Niet de meest spannende content, wellicht. Maar wel ongefilterd en ‘real’, dus.
Wel echt real zijn is key
Post de gebruiker een foto buiten het tweeminutenwindow, dan wordt dit door de app gezien als te laat (‘late’) en kunnen de foto’s van andere gebruikers niet bekeken worden, voordat de gebruiker er alsnog zelf een post. De gebruiker kan de foto’s opnieuw nemen, maar de app laat zien hoevaak de foto opnieuw is genomen.
RealMoji’s
Een like-knop kent BeReal niet. In plaats daarvan kunnen gebruikers reageren op een post met een RealMoji, oftewel een emoji waarin ze met een selfie een emoji nadoen. De app vertoont geen advertenties, geen video’s en hoeveel volgers iemand heeft, is ook afgeschermd. Alles lijkt zo te zijn ontworpen dat gebruikers het gevoel hebben echt iets authentieks te delen met hun inner circle.
BeReal inzetten voor jebedrijf
Voor socialmediamarketeers is het misschien lastig om BeReal op te nemen in de middelenmix. Er kan niet geadverteerd worden en snelle, authentieke content maken is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Toch kan het geen kwaad om de ontwikkelingen rondom BeReal nauwlettend in de gaten te blijven houden, want hoewel de app nog in de kinderschoenen staat, kan deze app nog heel groot gaan worden. Door tijdig op de BeRealtrein mee te liften, ben je als marketeer (nu) nog een van de eersten. De content moet zo authentiek mogelijk zijn, dus eenvoudiger kan eigenlijk niet. Je kan BeReal daarnaast ook synchroniseren met Instagram, waarbij je foto als story wordt geplaatst.
4 redenen om BeReal in tezetten voor je merk of bedrijf
- Behind the scenes content vinden volgers altijd interessant. Geef ze een kijkje in de keuken van je bedrijf en laat de volgers zien hoe het er echt aan toe gaat bij je.
- Authenticiteit wordt enorm gewaardeerd door volgers en brengt een stukje echtheid en realiteit terug, zeker in vergelijking met de andere social media platforms.
- Voor evenementen is BeReal de uitgelezen app. Je deelt live wat er op dat moment gebeurt.
- Voor de brand-awarenessfase van je marketingstrategie kan BeReal een zeer interessant platform zijn. Laat zien wie je bent en wat je doet!
Wat je ook kiest. Just BeReal!

*Oktober 2022.