Je checklist is groen: je social media strategie, contentplanning en fotografie en video zijn helemaal op orde en alles staat live. Maar wat is nou de succesfactor waardoor jouw content viral gaat? Toegegeven, als wij de sleutel hadden tot instant success, waren we nu allemaal miljonair. Maar soms helpt het wel om best cases van anderen te bekijken. Ter inspiratie!
Spotify Wrapped
Een van de beste jaarlijks terugkerende campagnes sinds 2017 is ‘Wrapped’ van Spotify. Op een visueel aantrekkelijke manier krijgt de gebruiker de luisterstatistieken voorgeschoteld in een lekker instagrammable jasje. In 2018 kregen Premium gebruikers zelfs de kans om hun Wrapped statistieken te delen op enorme billboards, zoals op Times Square en Picadilly Circus.

Sindsdien zien we aan het eind van het jaar onze tijdlijnen en stories vollopen met de luisterstatistieken van onze vrienden en familie en kan je precies zien welk lied Tante Corrie in 2021 het meest geluisterd heeft. (Toegegeven, dat laatste boeit je waarschijnlijk helemaal niets, maar geef toe dat ook jij je lijstje even gecheckt hebt). Want als mensen graag iets delen is het iets unieks. En wat is er nu unieker dan je muzieksmaak?
Taco Bell
In 2014, toen influencermarketing nog niet zo alomtegenwoordig was als nu, maakte Taco Bell een slimme zet door ringen met handgeschreven briefjes op te sturen naar modellen en actrices die op social media een groot bereik hadden. Het pakketje bevatte ook een cadeaukaart en een uitnodiging in een van de keukens van de fastfoodketen. Omdat de Taco Bell-ringen ‘instagrammable’ waren, liep de campagne als een lopend vuurtje en beroemdheden als Chrissy Teigen droegen de ring zichtbaarop foto’s. Sindsdien is het succes vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard. Klinkt kinderlijk eenvoudig, maar 2013 is toch alweer 9 jaar geleden, dus Taco Bell liep voor qua influencermarketing.

#DOESLIEF
In 2019 lanceerde SIRE deze met een bronzen Effie bekroonde campagne, om een signaal af te geven dat we op straat, in het verkeer en op social media wel eens wat aardiger mogen gaan doen tegen elkaar. De cross-mediale campagne #DOESLIEF riep op om anderen aan te spreken op hufterig gedrag. De social schrijfwijze van ‘Doe eens lief’ sprak een grote groep social mediagebruikers aan en de hashtag wordt tot op de dag van vandaag nog heel veel gebruikt.

Kampioensschaal Ajax
Toen Ajax in mei 2021 voor de 35e keer landskampioen werd, kon er door corona niet echt feest worden gevierd. Publiek mocht niet komen en het echte clubgevoel bleef daardoor de grote afwezige. Ajax besloot om de seizoenskaarthouders op een bijzondere manier te bedanken.
De kampioensschaal werd omgesmolten tot 42.000 kleine kampioenssterren en elke seizoenskaarthouder kreeg er een cadeau, als aandenken aan het kampioenschap. De video waarin het omsmelten onder de tonen van Maggie MacNeals ‘Amsterdam’ te zien is raakt, of je nu een voetbalhart hebt of niet. Dat vond ook de Dutch Creativity Awards, die Ajax de Gouden Lamp voor PR-campagne toekende.
Oakley & Scump
Professioneel Call of Duty speler en tweevoudig goudenmedaillewinnaar van de Major League Gaming (MLG) X Games, Seth ‘Scump’ Abner (1.2 miljoen volgers op Twitch), werd in 2017 uitgeroepen tot ‘Best Console Player’ op de Esports Industry Awards. Oakley begon in 2021 een samenwerking met Scump, die de gamingbrillen van het brillenmerk promoot. De brillen bieden dankzij een verbeterd kleurcontrast en lichtfiltering de perfecte game-ervaring.

Shot on iPhone
Dit is een van meest succesvolle social media campagnes ooit. Na een billboard-campagne met foto’s gemaakt op een iPhone, riep Apple gebruikers wereldwijd op om hun eigen foto’s te delen met de hashtag #ShotOniPhone, met de kans op digitale billboards te verschijnen. Inmiddels is het officiële Instagram kanaal van Apple volledig gewijd aan foto’s die zijn #ShotOniPhone.

Apple tilde user-generated content naar een hoger niveau en betrok een enorme groep gebruikers bij de campagne met een win-win: fotografen laten graag zien dat ze ook zonder extreem duur materiaal mooie foto’s kunnen maken en Apple laat zien hoe makkelijk het is om foto’s van hoge kwaliteit te maken met hun product. De hashtag is inmiddels 24 miljoen keer gebruikt.
Dit verhaal was te lezen in ons eigen magazine ‘Impact’. Wil je ook een exemplaar? Stuur ons dan een mailtje op info@asega.nl