Terug naar site

Generatie Z in beeld

Verslaafd aan de smartphone en verwend of een maatschappelijk betrokken generatie van aanpakkers?

· Longread

Verslaafd aan de smartphone, een korte aandachtspanne en ontzettend verwend. Generatie Z heeft te maken met een hoop vooroordelen, maar kloppen deze wel? Wat vindt deze generatie belangrijk, hoe kun jij hen bereiken en hoe werk je met hen samen?  

Door: Nivine Khiter

Millennials, move over, er is een nieuwe generatie onderweg! Generatie Z zit op dit moment op school, studeert of begint als starter op de arbeidsmarkt. De jongeren van nu zijn geboren tussen 1996 en 2015. Ze worden ook wel digital natives genoemd, omdat zij geen leven kennen zonder technologie. Al op jonge leeftijd zijn zij in aanraking gekomen met een smartphone en lijken wel 24/7 online te zijn.  

Belangrijkste kenmerken

Gen Z, zoals de generatie ook wel wordt genoemd, heeft vaak een beschermde opvoeding gehad. Ouders, veelal uit generatie X (geboren tussen 1965 – 1979) , proberen problemen voor hun kinderen uit de weg te vegen. Desalniettemin is deze generatie opgegroeid in een onzekere tijd waarbij terreurdreigingen en de economische crisis veel invloed heeft gehad op hun kijk naar de wereld. Hetheeft gezorgd voor een behoefte aan zekerheid waardoor generatie Z al vroeg bezig is met sparen en het realiseren van een stabiel inkomen.  

 

Onderzoek: generatie Z heeft gemiddeld een aandachtspanne 8 seconden.

 

De digitale wereld zorgt ervoor dat generatie Z een constante bevrediging krijgt van behoeften. Een avondje Netflix gaat vaak gepaard met een online shopsessie, het afronden van huiswerk, appen en een korte check op alle social media kanalen. Hieruit kun je wel concluderen dat zij een korte aandachtspanne hebben. Onderzoek toont zelfs aan dat generatie Z gemiddeld een aandachtspanne heeft van slechts 8 seconden. De constante informatiestroom zorgt ervoor dat generatie Z razendsnel informatie kan verwerken. Binnen een paar klikken weten zij precies de informatie te vinden die zij nodig hebben.  

Generatie Z is maatschappelijk betrokken. Zij hechten veel waarde aan thema’s als duurzaamheid, inclusie en openheid. Doordat zij opgroeien in een diverse samenleving zijn zij open-minded en tolerant. Dit is iets dat zij graag terugzien in organisaties, zowel binnen de bedrijven waar zij werken als de merken waarvan zij consumeren.  

Globalisering zorgt ervoor dat generatie Z mondiaal georiënteerd is. Deze generatie heeft steeds minder middelen nodig om steeds meer van de wereld te zien. Ook het volgen van veel Engelstalige series en films draagt hieraan bij. Alhoewel het makkelijker is om te communiceren met mensen over de hele wereld, hechten jongeren veel waarde aan vrienden, familie en bekenden in hun omgeving.  

Social Media

Waar millennials social media vooral gebruiken voor het delen van berichten en het maken van contact, gebruikt generatie Z social media vooral voor hun plezier en entertainment. Zij zijn het meest te vinden op Instagram, Youtube, Snapchat en TikTok. Hiervan staat Youtube al een aantal jaar bovenaan als meest gebruikte platform. Afgelopen jaar hebben zowel TikTok als Instagram een sterke groei doorgemaakt. In Nederland zijn de Instagramgebruikers gestegen van 5,9 miljoen naar 6,6 miljoen gebruikers. TikTok heeft een groei gemaakt van maar liefst 75 procent. In 2021 had het platform nog 1,7 miljoen gebruikers, inmiddels zijn het er al meer dan 3 miljoen. 

Om deze doelgroep te bereiken is het van belang dat alles wat je laat zien er tiptop in orde uit ziet. Generatie Z is al vanaf het begin blootgesteld aan websites en social media. Met een verouderde vormgeving of niet goed werkende website kom je dus niet zomaar weg. Het is voor websites vooral van belang dat deze mobielvriendelijk (responsive) zijn en dat gezochte antwoorden snel gevonden worden. Een chatbot of online klantenservice kan hierbij helpen.  

Dit geldt uiteraard ook voor de content die geplaatst wordt op de socials. Ieder platform heeft een andere content- en advertisingstrategie nodig. Zo kun je bijvoorbeeld geen stories van Instagram plaatsen op TikTok en is een Snapchatcampagne niet geschikt voor Youtube. Daarnaast switcht generatie Z continu tussen kanalen, dus het is zeker een goed idee om meerdere platformen in te zetten.  

 

Generatie Z is sterk in effectieve en beknopte communicatie.  

 

Gen Z op de werkvloer 

Een korte aandachtspanne, verslaafd aan technologie en jobhopper, dat klinkt in eerste instantie niet veelbelovend als toekomstige collega. Niets is minder waar!  

Het klopt inderdaad dat deze generatie een korte aandachtspanne heeft, maar dit zorgt ervoor dat zij ontzettend sterk zijn in het filteren van relevante informatie. Zij zijn gewend aan een overdaad aan informatie uit allerlei verschillende hoeken waardoor zij zichzelf hebben geleerd om in te zoomen op wat echt belangrijk is. Dit zorgt voor een effectieve en beknopte communicatie. Binnen een organisatie is dit erg prettig wanneer boodschappen kort en krachtig gebracht moeten worden. Daarnaast wordt er een hoop tijd bespaard en wordt interne communicatie geoptimaliseerd.  

Een ander vooroordeel over generatie Z is dat zij door zoveel gebruik van technologie, minder vaardig zijn in het houden van persoonlijke interacties. Dit vooroordeel kan direct ontkracht worden. Ondanks het stereotype geeft generatie Z juist hun voorkeur aan frequente en persoonlijke ontmoetingen. Dit geldt ook voor de plek waar zij werken. Gen Z omarmt technologie om taken efficiënter te maken, waardoor er juist meer tijd overblijft persoonlijke communicatie en ontmoetingen.  

Een gegeven is dat veel jongeren uit deze generatie verwachten niet langer dan vijf jaar bij hetzelfde bedrijf te blijven werken. Je zou dus inderdaad kunnen zeggen dat dit een generatie van jobhoppers is. Overigens tonen studies aan dat generatie X net zo veel van baan wisselde als millennials (geboren tussen 1981 – 1996) in het begin van de carrière. Jobhoppen is dus eerder een verandering in gedragsgewoonte van individuen dan een zogenaamd generatieprobleem.  

Fijne collega’s, technisch sterk en maatschappelijkbetrokken. Dat is wat generatie Z écht is. Zij waarderen persoonlijke en kwalitatief hoge content. Gen Z’ers willen werken bij een bedrijf waar ze worden uitgedaagd en bovenal streven zij naar een stabiele, duurzame toekomst.           

 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK