Return to site

Wat is Instagram IGTV

en wat zijn de 10 leukste kanalen om mee te beginnen?

Leestijd: 5 minuten Tekst: Frank van Bergen Beeld: Instagram, Shutterstock

Vorige maand rolde Instagram het gratis IGTV uit en ging daarmee de concurrentie aan met videogigant YouTube. Maar wat is het verschil? Hoe werkt het? En wat zijn na één maand de leukste kanalen?

Met IGTV wil Instagram ervoor zorgen dat je Instagram niet meer hoeft te verlaten voor je dagelijkse newsfeed. Je checkt je Instagramfeed, bekijkt de stories en kunt video’s bekijken binnen IGTV. Waarom zou je nog naar YouTube gaan als je alles binnen één app kunt zien?

Hoe het werkt
IGTV biedt een afzonderlijke app, maar je kunt IGTV ook gewoon gebruiken vanuit Instagram. Je kunt IGTV dus ook gebruiken zonder Instagramaccount. Een eigen kanaal aanmaken is kinderlijk eenvoudig. Wel zijn er enkele regels: Video’s die je upload mogen tussen de 15 seconden en 10 minuten lang zijn. De video’s moeten verticaal worden opgenomen. Je kunt ze niet opnemen met de IGTV app.

Op die manier stuurt Instagram aan op content die wordt opgenomen, bewerkt en daarna wordt geüpload, ervan uitgaande dat daarmee de kwaliteit van de video’s hoger wordt. Of dat in de toekomst ook zo is, valt nog te bezien. Voor bedrijven is IGTV een ideale manier om content te publiceren waarmee de doelgroep op een andere manier bereikt kan worden.
 

En Instagram Stories dan?
Zoals gezegd richt IGTV zich op langere, professionelere video’s. Een Instagram Story is maximaal 15 seconden, een IGTV video maximaal 10 minuten. Accounts met veel volgers mogen zelfs video’s van 60 minuten plaatsen. Ook het plaatsen van foto’s is niet mogelijk. Er is dus een wezenlijk verschil met Stories. Ten slotte is het de bedoeling dat je via IGTV het leven van vloggers en influencers nog intensiever kan volgen.

De 10 leukste IGTV kanalen om mee te beginnen

Waar te beginnen met kijken? Je volgt op Instagram waarschijnlijk genoeg pagina’s waardoor de IGTV content je al doorlopend wordt aangeboden, maar zoek je nog inspiratie? Dan zijn dit leuke tips:

National Geograpic is met haar ruim 89 miljoen volgers een van de grootste merken op Instagram. Ze brachten als eerste een 48 minuten durende documentaire – volledig verticaal – op haar IGTV kanaal en demonstreerden meteen de mogelijkheden. De video is inmiddels al 1,3 miljoen keer bekeken.

BBCNews brengt achtergrondinformatie voor haar ruim 5,4 miljoen volgers op Instagram. Wie BBCNews volgt, blijft op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in het wereldnieuws.

So Yummy Food Videos plaatst korte kookvideo’s op Instagram. Het IGTV kanaal richt zich met name op nieuwe recepten en langere versies van favoriete video’s. Het kanaal heeft 6,5 miljoen volgers en is daarmee een van de grootste kanalen van het moment.

Hannah Stocking (13,6 miljoen volgers) stapte van Vine over op YouTube en maakt nu content voor haar IGTV kanaal. Met haar show ‘The Science of Beauty’ geeft ze kijkers op een grappige manier informatie over beautyproducten

Murad Osman is met 3,7 miljoen volgers een van de populairste travel instagrammers ter wereld. Zijn IGTV kanaal neemt je mee op zijn reizen.

NASA heeft ruim 34 miljoen volgers die graag mooie foto’s en video’s zien van ons universum en planeet aarde. Op het IGTV kanaal vind je dus vooral heel erg veel mooie foto’s en video’s die de ruimevaartorganisatie maakt, voorzien van heel veel informatie. Leuk en leerzaam.

Ook Netflix is inmiddels begonnen aan IGTV, maar weet kennelijk wel wat het publiek wil. Cole Sprouse, de acteur uit ‘Riverdale’ at een hamburger. Een uur lang. Netflix maakte er een video van en werd inmiddels bijna 1 miljoen keer bekeken. Zo makkelijk kan het dus zijn, maar dat wisten we al van YouTube.

 

Buzzfeed bereikt ruim 4 miljoen volgers op Instagram. Op IGTV vind je lichte, informatieve, grappige content. De videos met de meeste views haken in op de trending topics.

 

Nike Football wijdt haar IGTV kanaal bijna geheel aan interviews met haar favoriete voetballers, zoals Kylian MBappe, Neymar Jr. en Cristiano Ronaldo. De 34,2 miljoen Instagramvolgers weten het kanaal inmiddels goed te vinden.

 

MTV maakte al enige tijd verticale content voor Snapchat Discover, dus de stap naar IGTV was zo gemaakt. MTV maakt echt unieke content voor IGTV.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly