Terug naar site

Instagram Reels vs. TikTok: een concurrentiestrijd!

In deze blog duikt ASEGA in de wereld van social media en wordt er een nieuwe functie van Instagram uitgelicht. Dit keer nemen we een kijkje in de keuken van Instagram Reels. 

Leestijd: 5 min. Tekst: Linyola

Op 5 augustus 2020 lanceerde Instagram een nieuwe functionaliteit. Met Instagram Reels is het mogelijk om video’s van maximaal 15 seconden met muziek op te nemen, om vervolgens te delen met de rest van de wereld. Klinkt dit toevallig bekend in je oren? De functie komt inderdaad overeen met TikTok. Deze mobiele app uit China heeft de wereld in haar greep, dus waarom trekt Instagram haar stoute schoenen aan om de strijd aan te gaan?

Instagram heeft in Nederland ongeveer 5,6 miljoen gebruikers, maar sinds de komst van TikTok daalde de groei op dit platform. Instagram wil haar gebruikers terugwinnen door de privacy van de gebruikers te waarborgen. Uit onderzoek blijkt dat TikTok weinig waarde hecht aan de privacy van de gebruikers. TikTok verzamelt namelijk de hardwaregegevens van de smartphone, andere geïnstalleerde apps, netwerkinformatie en locatiegegevens. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat Tiktok op een veel grotere schaal data vergaard dan andere social media kanalen doen. In China heeft het de politiek meer zeggenschap over (technologie)bedrijven dan in een westerse samenleving. Het gevolg hiervan is dat de Chinese overheid gegevens en data van gebruikers kan verzamelen en inzetten voor marketingdoeleinden. Instagram denkt dat het een kwestie van tijd is voordat Reels ontdekt en omarmt wordt door gebruikers en bedrijven wereldwijd.

Let’s go Reels

Met de feature ben je de regisseur van jouw Reels. Na het opnemen is het mogelijk om AR-effecten toe te voegen en kun je, net zoals bij TikTok, muziek toevoegen. De muziekkeuze is reuze , want bijna alle liedjes ooit gemaakt zijn te gebruiken. Liever je eigen audio toevoegen? Ook dat is mogelijk! Bepaal tenslotte de snelheid van de video en voilà, de video is klaar om gedeeld te worden. De Reels zijn te vinden tussen de Stories of op het profiel. Alle Reels krijgen een opvallende plek naast het Instagram TV (IGTV) kopje. Zo biedt Instagram één plek voor alle foto’s en video’s van de gebruikers.

Op dit moment zijn er maar een aantal early adopters actief in de wereld vol Instagram Reels wonderen, dus er valt nog veel te halen voor bedrijven.

Instagram Reels voor bedrijven

De feature maakt het mogelijk voor bedrijven om hun doelgroep op een creatieve en originele manier te bereiken. Relevante content is van groot belang om de interactie op te zoeken met de volgers en de engagement te optimaliseren. Op dit moment zijn er maar een aantal early adopters actief in de wereld vol Instagram Reels wonderen, dus er valt nog veel te halen voor bedrijven. Reels is interessant voor het uitlichten van producten, how-to video’s en om gebruikers een kijkje achter de schermen te geven. De mogelijkheden zijn natuurlijk oneindig, maar de drie genoemde opties zijn voor ieder bedrijf haalbaar voor implementatie Hierbij is het belangrijk om goed na te denken over de meerwaarde van de video, relevatie voor de doelgroep en de doelen. Reels biedt bedrijven de mogelijkheden om creatief in videovorm te communiceren met hun volgers.

Strijd om het grootste marktaandeel

Wat heeft de komst van Reels te betekenen voor Tiktok? Dat is nog onduidelijk. Echter geven de huidige privacy issues rondom TikTok gebruikers een reden om de applicatie te verwijderen. De komende tijd wordt er in het social medialandschap gestreden om het grootste marktaandeel te bemachtigen. Volgens Frankwatching heeft Instagram een sterke machtspositie in de concurrentiestrijd tegen Tiktok.

Wil je jouw doelgroep ook op de juiste manier benaderen via Instagram? Neem dan contact op met ons op voor een vrijblijvende social media scan.

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK