Terug naar site

Watch this!

 

· Contentcreatie

Facebooken, Snapchatten, Twitteren, Tiktokken en eindeloos scrollen over je Instagram Feed.
We doen het allemaal. Uit onderzoek van Newcom is zelfs gebleken dat de gemiddelde
Nederlander dagelijks 97 minuten aan Social Media spendeert. Kortom: we kunnen geen
genoeg krijgen van social media. Daarom in dit artikel vier kijktips voor de echte social liefhebbers. 

The social network
Het ontstaan van Facebook; dat is het onderwerp van deze bekroonde film. We volgen een jonge Mark Zuckerberg die in zijn studentenkamer op Harvard de basis legt voor het huidige Facebook. Al snel groeit dit nieuwe sociale netwerk uit tot het Facebook dat we nu kennen. Gaandeweg ontpopt Zuckerberg zich van enthousiaste student tot keiharde zakenman, met alle gevolgen van dien. De film geeft een interessante inkijk in de oprichting van ’s werelds meest bekende social media platform, de successen en de moeilijkheden die dit met zich meebrengt. 

The social dilemma
Deze, met een award bekroonde documentaire laat de donkere kant van social media zien. Ondanks dat sociale media leuk is, is het ook verslavend en biedt het een platform voor allerlei complottheorieën, zo beweert deze documentaire. In de documentaire komen allerlei ex-werknemers van grote social mediabedrijven zoals Google, Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram aan het woord. Voor de social liefhebber is dit dus een echte aanrader. 

Social media voor dummies
Een goed begin is het halve werk, zo luidt het gezegde. Dit boek, geschreven door Jaap de Bruijn en Bert Verdonck, is dan ook een must-have voor elke social media liefhebber. Beide schrijvers maken al jarenlang professioneel gebruik van het internet en social media. Jaap was onder meer Hoofd Nieuwe Media bij de Rijksvoorlichtingsdienst, communicatiemanager en is inmiddels communicatiestrateeg bij een zorgverzekeraar. Bert Verdonck is LinkedIn-expert, social media mastertrainer en lifehacker. Samen nemen ze je in dit boek aan de hand en nemen je mee in de wereld van sociale media. Van verschillende platformen tot tips & tricks en de valkuilen van social media tot de ‘key’ naar succes. Na het lezen van dit boek kom jij in ieder geval goed beslagen ten ijs wanneer het gaat om social media. 

Black mirror – Nosedive
Hoe ziet een maatschappij eruit die draait om likes? Dat zie je in de eerste aflevering van het derde seizoen van de hitserie Black Mirror. Het verhaal speelt zich af in een dystopische maatschappij waar je socio-economische status wordt bepaald door een rating. Mensen met een hoge rating krijgen allerlei voordelen, zoals korting op huizen, beter betaalde banen en zelfs betere gezondheidszorg. Mensen met een lage rating worden daarentegen met de nek aangekeken. In deze aflevering volgen we Lacie Pound, een jonge vrouw die een net te lage rating heeft voor korting op een luxe appartement. Doormiddel van een speech op de bruiloft van een vriendin met een hoge rating probeert ze haar eigen rating omhoog te krijgen. Gaandeweg realiseert ze zich hoe absurd de maatschappij eigenlijk is. 

 

Dit verhaal was te lezen in ons eigen magazine ‘Impact’. Wil je ook een exemplaar? Stuur ons dan een mailtje op info@asega.nl

 

 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK