Het aantal volgers wordt vaak gezien als belangrijkste of enige indicator van succes op social media,
maar is dit wel terecht? Het kan namelijk wel eens voorkomen dat een bedrijf veel meer profijt heeft van 500 volgers dan van 500.000 volgers. Klinkt vreemd, dus hoe zit dat precies?
Waarom zijn volgers belangrijk? Volgers op social media zijn belangrijk omdat een bedrijf op deze manier een band op kan bouwen met zijn doelgroep. Wanneer er een bepaalde vorm van loyaliteit ontstaat kunnen volgers actieve supporters worden en dat is precies wat je wil. Het opbouwen van volgers kost dan ook veel tijd. Hierbij is het vooral belangrijk dat je je volgers de juiste content laat zien. Het aantal volgers is een van de indicatoren van succes, maar zeker niet de belangrijkste. Ook in de wereld van social media geldt kwaliteit boven kwantiteit.
''Fake'' volgers Er moet dus een band worden opgebouwd met je volgers. Het is dan ook belangrijk dat je volgers binnen de doelgroep van jouw bedrijf vallen. Zo heeft een winkelcentrum in Tilburg weinig profijt van 500 volgers uit Groningen. Daarnaast sta je meteen kleinere fanbase dichterbij de doelgroep. Dit zorgt voor meer authenticiteit. Daarom heeft het kopen van “fake” volgers geen nut. Bedrijven waar je volgers of likes kan kopen lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Het is vaak vrij duidelijk op te merken wanneer bedrijven of influencers hun volgers hebben gekocht. Je verliest hiermee je geloofwaardigheid en daarbij hebben hoge cijfers in volgeraantallen geen enkele echte waarde want deze volgers zijn niet oprecht.
Engagement Engagement kan grotendeels omschreven worden als de betrokkenheid die de doelgroep voelt bij het bedrijf of de persoon die zij volgen. De mate van engagement van de volgers is dan ook een veel belangrijkere indicatie van succes dan het aantal volgers. Dit verhoog je door een oprecht betrokken achterban op te bouwen en veel interactie met je volgers te creëren. Betrokken volgers zullen eerder jouw berichten delen, liken of zelfs mond op mond verspreiden. Je kunt je dus altijd beter focussen op het produceren van kwalitatief hoofwaardige content die aansluit bij jouw doelgroep. Het is veel belangrijker om de juiste volgers te bereiken dan zoveel mogelijk.
Hoe verhoog je de engagement? Een hoge engagement rate vereist een hoop creativiteit, neem dus af en toe de tijd voor een creatieve brainstormsessie.Wanneerje wil dat mensen actief reageren op jouw berichten is het belangrijk om interactie te houden met je volgers. Je bouwt als het ware een community op. Ook is het belangrijk om verschillende soorten content te plaatsen. Het plaatsen van alleen dezelfde soort foto’s kan saai worden, dus probeer je volgers te verrassen. Wissel foto’s af met video’s en maak gebruik van stories. Ga op zoek naar nieuwe manieren om interactie te zoeken met je volgers en luister naar je community. Pas je content aan op de behoeften van de gebruikers. Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar ‘think outside of the box’. Er is helaas geen standaard stappenplan wat voor ieder account hetzelfde werkt. De enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt is simpelweg door het te testen. Wees daarom niet bang om iets nieuws te proberen!
Conclusie Dus, kijk verder dan de cijfers! Een hoog aantal volgers betekend niet automatisch succes. De mate van betrokkenheid is vele male belangrijker wanneer je wil weten of een social media account succesvol is. Leg je focus op kwalitatief hoogwaardige content die aansluit bij je doelgroep, dan komen de betrokken volgers vanzelf.
ALLES OP EEN RIJTJE
Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Zowel op zakelijk als op sociaal vlak. Wij hebben de grootste even voor je op een rijtje gezet.

Dit verhaal was te lezen in ons eigen magazine ‘Impact’. Wil je ook een exemplaar? Stuur ons dan een mailtje op info@asega.nl