Terug naar site

Meer autobanden verkopen door lekker eten

De Michelingids: knap staaltje contentmarketing

· Contentcreatie

In het begin van de twintigste eeuw reden er in Parijs slechts drieduizend auto’s rond, maar de auto-industrie had veel vertrouwen in de toekomst. Twee broers startten een autobandenfabriek en wilden ervoor zorgen dat meer mensen de auto zouden gaan nemen. Het is het ontstaan van het oudste voorbeeld van contentmarketing: de Michelingids. 

De concurrentie keek vreemd op toen André en Eduouard Michelin in 1900 een klein rood boekje uitgaven: Le guide rouge de Michelin. In het boekje stonden tips over hoe je je band kon vervangen en waar brandstof te verkrijgen was, iets wat in 1900 nog niet algemeen bekend was in Frankrijk. Achterin het boekje stonden lijsten met hotels én tips met restaurants. Want de hongerige reiziger wil ook wat.

De Michelingids blijkt een van de eerste en beste voorbeelden van contentmarketing. Door het eigen product te koppelen aan de wensen van de doelgroep, weten ze op een creatieve en doordachte manier een doelgroep aan zich te verbinden.

Niet meer gratis

Hoewel de Michelingids in de begin jaren gratis werd verspreid om zoveel mogelijk bereik te creëren, kwamen de Michelinbroers er ook achter dat de gidsen soms werden weggegooid of door autogarages werden gebruikt om te dienen als ondersteuning voor hun werkbanken. Dat kon natuurlijk niet de bedoeling zijn. Vanaf 1920 begon Michelin dan ook geld te vragen voor hun boek en haalden ze alle advertenties uit het boek. Een gewaagde zet, maar het boek zou zichzelf voortaan moeten gaan terugverdienen.

Omdat lezers de restaurantsectie het meest interessant vonden, huurde het bedrijf vanaf 1926 anonieme inspecteurs in die de restaurants zouden gaan testen. Een restaurant kon een ster ontvangen en in de jaren dertig werden de drie sterren geïntroduceerd om de meest bijzondere
restaurants en hun service een onderscheiding te geven. Het krijgen van een ster geldt sindsdien als het hoogst haalbare in de restaurantwereld. Sindsdien verkocht Michelin meer dan 30 miljoen exemplaren van de Michelingids en zorgde er inderdaad voor dat hun lezers de auto namen en nieuwe restaurants gingen ontdekken.

Voor marketeers is het een perfect voorbeeld van hoe belangrijk het is om een combinatie te vinden tussen dat wat je doelgroep wil lezen en het product dat je verkoopt.

Foto: Chef Paul Kappe van het met 1 Michelinster bekroonde Monarh in Tilburg

Bronnen: Wikipedia, guide.michelin.com 

 

Dit verhaal was te lezen in ons eigen magazine ‘Impact’. Wil je ook een exemplaar? Stuur ons dan een mailtje op info@asega.nl

 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK