Terug naar site

Muziek, marketing en money

Hoe ontwikkelt de nieuwegeneratie muzikale supersterren zich? 

· Longread

The Weeknd, Billie Eilish en Doja Cat zijn enkele voorbeelden van de nieuwe generatie muzikanten en popsterren. Steeds vaker worden zij door hun management gevraagd of ze ook TikTok trending kunnen worden. Daardoor worden deze artiesten steeds vaker tot content creators gerekend. Het ontwikkelen en laten groeien van een artiest gaat verder dan alleen muziek maken. Nieuwe inkomsten genereren via streamingsplatformen, een volledig marketingteam en eigen socialmediabeheer zorgen ervoor dat muzikanten zich met nog meer verschillende vormen van marketing bezig moeten houden. De tijd van enkel videoclips op MTV, radio-interviews geven en
platenverkoop ligt ver achter ons. Maar hoe gaat het er achter de schermen eigenlijk aan toe op het gebied van (online) marketing in deze miljardenindustrie? 

Door: Julian Slager 

De technologische vooruitgangen zijn afgelopen jaren in een sneltreinvaart gekomen. Waar je 20 jaar geleden nog in een rij stond om een ticket te bemachtigen voor je favoriete popartiest, hebben we nu platformen zoals YouTube, Facebook en TikTok die ons 24/7 van (live)muziek van onze favoriete dj’s, singer-songwriters of K-pop artiesten kunnen voorzien.

Inkomstenstroom voor muzikanten nu ook via streamingsplatformen

Deze technologische vooruitgangen brachten ook een heuse verandering op het gebied van de inkomensstromen van deze nieuwe generatie van muzikanten. Nu krijg je niet langer meer inkomsten van de CD die in de winkel ligt en wordt verkocht, of airplays op de radio en tv, maar inkomsten van het aantal plays of streams via streamingsplatformen zoals Spotify en Apple Music. 

TikTok inzetten voor artiesten 

TikTok wordt steeds vaker gebruikt als een platform om opkomende of gevestigde artiesten hun muziek te laten horen aan het mainstream publiek. Dit ook omdat TikTok-gebruikers meer interactie vertonen met hun favoriete popidool of artiest.

In een rapport over consumentengedrag onder TikTok-gebruikers kwam naar voren dat zij meer geld uitgeven aan online muziekstreamingsplatforms dan reguliere gebruikers. 40% van de TikTok-gebruikers betaalt voor maandelijks gebruik van een streamingsplatform in vergelijking met de 25% bij de reguliere socialmediagebruikers. Daarnaast kopen zij ook 17% meer merchandise via een website van hun favoriete artiesten in vergelijking met de 9% van de reguliere socialmediagebruikers (Tatiana Cirisano, 2022).

“Het luisteren naar een nummer is omgetoverd naar iets waar jij zelf je eigen twist aan kan geven via TikTok”, aldus Tatiana Cirisano, muziekindustrie-analist. “TikTok is daarmee op het hoogtepunt van het gebruik maken van User Generated Content. De populariteit van een nummer van een artiest wordt gemaakt door de gebruikers en fans.”

De toekomst van artiesten op social media 

Iedere generatie zal nieuwe artiesten zien komen en oudere artiesten zien gaan. TikTok en Instagram bieden nu veel ruimte voor nieuwe en jonge artiesten om zich op een snellere manier te kunnen ontwikkelen tot ware muzikale supersterren.

TikTok in de toekomst: livestreamconcerten en verkooppunt voor merchandise

Zo spreekt Head of Music bij TikTok, Ole Obermann, al over het uitbreiden van TikTok op het gebied van livestreamconcerten en de verandering van het platform om meer te focussen op directe verkoop van merchandising van artiesten. Kortom, de toekomst van de muziekindustrie heeft nog een hoop in petto voor ons!

 

 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK