Return to site

Het relatiemagazine als perfect marketingmiddel

Een unieke merkbeleving, leadgenerator én gewoon lekker om te lezen.

· Print Media,Longread

Leestijd: 4 minuten | Tekst: Leeuwelijn Verwijst - ASEGA Media & Communication

Hoge kwaliteit foto’s, strakke vormgeving en gave kleuren: magazines brengen een beleving naar boven die niet te vervangen is. Het lanceren van een bedrijfs- of relatiemagazine is dan ook een perfect marketingmiddel, zowel digitaal als op papier. Hoe mooi is het, om een blad vol krachtige verhalen in naam van jouw merk uit te mogen delen?

Luxeproduct

Een magazine heeft genoeg mogelijkheden die online media niet hebben. Dit maakt het een luxeproduct voor jouw (potentiële) klanten en relaties. Er blijft altijd een zekere behoefte aan papier. Zo is het mogelijk om je te onderscheiden in bepaalde keuzes die veel voor de uitstraling betekenen. Mooie typografie, gebruik van verschillende soorten papier en hoogwaardige fotografie hebben hier een sterke bijdrage in. Carolien Vader van Bladendokter.nl zegt in een artikel op svdj.nl: “In LINDA wordt soms een hele pagina uitgetrokken voor één sierlijke krulletter op een egale achtergrond. Zulke dingen zijn online niet mogelijk.”

Met een bedrijfs- of relatiemagazine heb je helemaal zelf in de hand hoe jij jouw bedrijf wil presenteren. Jij bepaalt je corporate identity. Wie mag bijvoorbeeld met een interview jouw naam vertegenwoordigen? Welke verhalen maken jouw magazine compleet? Met de sterke artikelen bied je inhoud en diepgang als bedrijf. Het geeft een persoonlijke beleving. Je klant, relatie of misschien zelfs personeel leert jouw bedrijf goed kennen. Lange (diepte)verhalen in magazines vragen immers meer research, tijd en precisie dan een snel bericht op een online pagina. Hierdoor straat jouw blad autoriteit, betrouwbaarheid en luxe uit. Bovendien gooit niemand een mooi magazine snel weg!

Autoriteit, betrouwbaarheid en luxe

Ook voor de nieuwe generatie
Uit onderzoek blijkt dat elke doelgroep jouw blad kan waarderen. The University of Alabama deed onderzoek naar de voorkeur van millennials (18-25 jaar) op het gebied van bladen en online media. Daaruit bleek dat deze jonge generatie graag tijdschriften leest voor onder meer entertainment, ontspanning en afleiding.

Duidelijk werd dat, alhoewel zij toegeven dat alles digitaal wordt, ze nog steeds een sterke voorkeur voor printmagazines hebben. Dit komt omdat tijdschriften een nostalgisch gevoel bij deze jongeren oproepen. Zij zijn ten slotte nog voor een groot deel opgegroeid met papier en pas later met internet: ze weten nog hoe het voelt om een tijdschrift in je hand te hebben. Dit is dus totaal geen struikelpunt tijdens het maken van jouw blad.

Hoge attentiewaarde
In tegenstelling tot het lezen van online artikelen, is het lezen van een magazine een basisactiviteit. Uit onderzoek van de Association of Publishing Agencies blijkt dat een lezer gemiddeld 25 minuten lezen in een magazine, waarna 50% de website bezoekt. Een magazine dient dus ook als leadgenerator.

Je lezer ervaart minder afleidingen en is gefocust op wat er voor hem ligt. Vanwege de rust die dit meegeeft, kan de lezer volledig de informatie toelaten. Hierdoor is de attentiewaarde van een blad hoog. De aandacht wordt makkelijker vastgehouden en jouw naam wordt dus onthouden. Daarnaast zijn traditionele media al vertrouwd voor het publiek. En als het publiek je al vertrouwt, wordt je boodschap meer gelezen én gewaardeerd.

De klant voelt zich lid van jouw gemeenschap.

Sterke verbondenheid
Met het uitgeven van een magazine namens jouw bedrijf voelt je klant of relatie zich lid van jouw gemeenschap. Het internet geeft dat gevoel niet: het is enorm, oneindig en je bent maar één van de miljoenen gebruikers. In een artikel op frankwatching.com schrijven Anke Brummerhop en Herman van Oorschot: “Het zit diep in de mens om bij gelijkgestemden te willen horen en daarom verbinden we ons via genootschappen, verenigingen én (media)merken.”

Alhoewel dit doet vermoeden dat printmedia en online media concurreren, versterken deze media elkaar juist op veel gebieden. Karen Kroonstuiver heeft een brede ervaring bij meerdere redacties en schreef met Mariëlle Seegers het boek over doelgroepen ‘O, heb je het tegen mij?’. De belangrijkste conclusie die zij over magazines maakt: “Tijdschriften blijven sterk door te veranderen in een merk. En dat is zo slecht nog niet.” Op een gegeven moment begint de lezer jouw bedrijf en dus jouw merk steeds beter te herkennen. Een eigen website, eigen social media account én een prachtig magazine maken het plaatje compleet. Zo weet je jouw merk steeds weer op de agenda te zetten!

Magazines: ontwikkelingen
Het uitgeven van een luxe magazine wordt sterk aangemoedigd, maar het is niet meer per definitie noodzakelijk om alleen nog in print te verschijnen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om naast een gedrukte variant ook een online magazine te lanceren. De digitale beleving is anders dan op papier, maar het is een tussenweg voor wie online verder wil met de structuur van een magazine. Ook Readly is een nieuwe ontwikkeling in de magazinewereld: het werkt als een Spotify abonnement, maar dan voor tijdschriften. Ontdek de vele mogelijkheden en versnel met je bedrijf je weg naar de top!

Professioneel. Eenvoudig. Betaalbaar.

De voordelen op een rij

  • Perfecte branding voor jouw bedrijf of merk
  • Laat autoriteit in jouw vakgebied zien
  • Leadgeneratie
  • Door een mix van verhalen op de aandacht opeisen van de lezer
  • Upselling onder bestaande klanten
  • Content kan ook ingezet worden voor SEO

Benieuwd wat ASEGA voor jouw magazine kan betekenen?

Bronnen: Lewis 2014 Bonner 2015, Ilyashov 2016, Van Oorschot & Brummerhop 2013, Zantingh 2016, SVDJ.nl 2016, Bos 2016, Sir 2019.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK