Leestijd: 3 minuten | Tekst: Pip Cloo
Maakte je bedrijf in 2019 geen gebruik van video, heb je Stories overgeslagen en nog geen Instagram account? Dan is de kans klein dat je met een gerust social media hart 2020 in bent gegaan. In 2019 groeide Instagram in Nederland met 20%, terwijl de groei van Facebook 6% daalde. Stories wonnen het van de tijdlijnposts en het gebruik van videocontent werd nog belangrijker. Wat heeft 2020 voor ons in petto? We sommen de belangrijkste social media trends voor dit jaar nog even voor je op, want het is nog niet te laat!
1. Tijdelijke content
Hoewel in 2019 Stories flink aan populariteit wonnen, blijft de inzet van ‘tijdelijke’ content in 2020 evenzeer belangrijk. Instagram, Snapchat en Facebook maken gebruik van exposure in de vorm van posts die enkele seconden zichtbaar zijn en na 24 uur weer voorgoed verdwijnen. Het aantal dagelijkse gebruikers van bijvoorbeeld Stories is gestegen van 100 miljoen in 2016 naar 500 miljoen in 2019. Een flinke stijging! En niet alleen de consument is er fan van, ook bedrijven zetten hun marketingbudgetten steeds vaker in op ads in Stories. Zo bleek uit een Hootsuite rapport in 2019 dat 64% van de bedrijven al gebruik maakt van, of de intentie heeft, om gebruik te gaan maken van Instagram Stories.

2. Minder likes
Het was even een shock voor veel Instagramgebruikers, maar het platform geeft je vanaf 2020 de optie om de ´vind ik leuks´ bij de foto’s weg te halen. Het platform pleit voor de verandering met als reden dat gebruikers hun populariteit ophangen aan het krijgen van likes, wat de mentale gesteldheid beïnvloedt. Critici van deze verandering beweren dat Instagram op deze manier probeert om bedrijven te laten betalen voor het gebruik van Instagramadvertenties. Influencers en merken verdienen nu namelijk geld aan het platform, zonder dat Instagram daar iets van terugziet. Door middel van de inkoop van advertenties, kunnen bedrijven op deze manier weer het rendement op hun exposure ‘meten’, wat ze voorheen deden door te kijken naar de likes en reacties.
3. Video video video
Het gebruik van videocontent werd in 2019 al steeds belangrijker, in 2020 zal deze trend zich voortzetten. Zo kunnen er via Instagram, Snapchat en Facebookvideo’s geplaatst worden in Stories en op de tijdlijn, maar ook platforms die volledig gericht zijn op video winnen aan populariteit. Denk hierbij niet alleen aan YouTube. Nee, TikTok is the next big thing! Dit platform biedt gebruikers de mogelijkheid korte zelfgemaakte video’s van maximaal 15 seconden te uploaden. In de app scroll je van video naar video, waardoor je besef van tijd snel vervaagt. In 2019 had TikTok al meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd.

4. Filter op filter
Social media platformen beginnen de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) te ontdekken. Zo introduceerde Facebook onlangs een VR-wereld genaamd Horizon. In deze ‘wereld’ kunnen gebruikers gamen en contact zoeken met elkaar. Augmented Reality komt al wat langer voor in de social mediawereld, bijvoorbeeld in de vorm van filters die je op je gezicht toe kunt passen in Snapchat en tegenwoordig ook in Instagram en Facebook. AR kan daarnaast gebruikt worden door winkels om de shopervaring te verbeteren voor consumenten, bijvoorbeeld bij het testen van make-up.
5. Online communities
Online social mediagroepen zijn zeker niet nieuw, maar worden wel steeds populairder. Zo beheren veel merken een eigen brandpage, waar je als consument je mening kunt delen met andere gebruikers. Daarnaast worden er steeds vaker groepen aangemaakt over specifieke onderwerpen, waarin gebruikers elkaar kunnen vinden en praten over ervaringen, informatie delen en zoeken naar een oplossingen. Neem bijvoorbeeld de talloze Facebookgroepen met inwoners van steden, groepen over reizen naar bepaalde landen en groepen voor mensen met dezelfde soort hond.
6. Echt is terug
Al jarenlang domineren influencers je newsfeed met perfecte plaatjes, die duidelijk uitgekozen zijn uit een serie van misschien wel 100 afgewezen beelden. De filmpjes die je op YouTube en Facebook Stories ziet zijn al weken daarvoor opgenomen en professioneel bewerkt. In 2020 wordt de realiteit weer cool en is de nieuwe trend dan ook semi-persoonlijk. Hierbij draait het om het posten van echte content: rauwe foto’s zonder bewerking en video’s die met de smartphone zijn geschoten. Kortom: het laten zien van de echte wereld.

7. Goed luisteren
De trend om podcasts te maken en te beluisteren begon al in 2019, maar zet zich door in het nieuwe jaar. In Nederland luisteren er maandelijks 3,4 miljoen Nederlanders en wekelijks 2,2 miljoen mensen naar podcasts, dus hier zit zeker potentie. Podcasts kunnen naast een entertainmentdoel ook een marketingdoel dienen in de vorm van gesproken reclame. Het is een kwestie van tijd voordat de social kanalen een link gaan leggen met de wereld van audio en zo zouden podcasts zomaar eens de nieuwe blogs kunnen worden.
Veel om naar uit te kijken dit jaar dus! De trends zijn uiteraard voorspellingen, dus het is nog maar even afwachten wat er ons dit jaar allemaal te wachten staat. Eén ding is zeker: ben je authentiek, laat je veel van jezelf horen en ben je zichtbaar in de vorm van videocontent, dan haal je lachend de eindstreep van het jaar.
Denk je dat jouw social media beter kunnen?
Bronnen: HootSuite, Hetgilde.nl, Influencermarketinghub.com, Eljadaae.nl, Techjackie.com, Frankwatching.com, Saleswizard.nl