Terug naar site

This is Reel business!

Instagram Reels voor bedrijven

 

In onze vorige blog vertelden we je waarom Instagram Reels de strijd aanging met TikTok. Inmiddels is Instagram Reels verder ontwikkeld en is het mogelijk om een video van 15 of 30 seconden te plaatsen. Dat klinkt kort, maar toch kan deze feature veel voor jouw merk of onderneming betekenen. We leggen je in deze blog uit hoe de Reels-functie werkt, wat jouw bedrijf hiermee kan bereiken en Valentine Leek, onze contentmanager, geeft meteen een aantal tips!  

Instagram wat?

Reels zijn creatieve video’s van 15 tot 30 seconden die je deelt via Instagram. Het zijn niet zomaar video’s, het is namelijk mogelijk om effecten, muziek en tekst aan jouw opname toe te voegen. Dit kan allemaal in de app van Instagram zelf. Maar let op: Instagram Reels zit net iets anders in elkaar dan Instagram Stories. Jouw Reels-creatie blijft namelijk zichtbaar en verschijnt op je profiel. Een speciaal icoontje laat de kijker op Instagram zien dat het om een Reel gaat.

Bedrijven on reels

Het is als bedrijf interessant om gebruikte maken van de Reels-functie, omdat video een steeds belangrijkere rol speelt op social media-kanalen. Maar het brengt nog meer voordelen met zich mee. Valentine: “Een Reel is iets heel anders dan een gewone post op Instagram. Het brengt een authentiek gevoel met zich mee en het biedt de kans om een andere kant van jouw bedrijf te laten zien dan de perfecte foto’s of video’s. Zo wordt de relatie met jouw volgers hechter.” Korte video’s houden de aandacht van het publiek precies lang genoeg vast en zijn daarom aantrekkelijk om te bekijken.    

De opgenomen video’s verschijnen op de Instagram Explore feed en de nieuwe Reels tab. Op de ontdekpagina van Instagram verschijnen enkel accounts die nieuw zijn voor de gebruiker. Het iseen verzameling van Instagram-posts, IGTV’s en Reels gebaseerd op eerdere voorkeuren. “Het gebruik van Instagram Reels werkt om nieuwe doelgroepen te bereiken. Deze feature maakt het makkelijker om mensen te bereiken die jouw bedrijf nog niet volgen, maar die wel binnen jouw doelgroep passen”, aldus Valentine. Een uitstekende manier om zonder adverteren nieuwe volgers te vergaren dus. Kortom, Reels biedt veel mogelijkheden voor bedrijven.    

Let's be Reel!

Hoogste tijd om deze mogelijkheden te benutten dus. Het is eenvoudig om te starten met Reels. Het opnemen, monterenen het toevoegen van de effecten gebeurt namelijk allemaal in de Instagram applicatie zelf. De opzet van jouw video begint bij de lengte van de Reel. Ga je voor 15 seconden of voor 30 seconden? Hierna volgt de keuze voor muziek. Het is mogelijk om eigen muziek of bestaande muziek te gebruiken. Daarna begint het opnemen. De gehele video bestaat uit losse clips die je achter elkaar monteert. Voor elke clip is het mogelijk om een ander effect te gebruiken. We adviseren om de clips uit te lijnen; dit zorgt voor een vloeiende video. Tot slot voeg je nog tekst of resterende effecten toe aan je creatie. De finishing touch bestaat uit het schrijven van een pakkende tekst bij jouw creatie en voilà, delen maar!   

Reel inspiratie

Om je een beter beeld te geven van de potentie van Reels, delen we graag wat inspiratie. De gouden Reels-regel is: hoe origineler hoe beter. Maak bijvoorbeeld kennis met: behind the scenes Reels. “Met een behind the scenes laat je als bedrijf iets zien wat normaal gesproken niemand ziet. Mensen zijn veelal nieuwsgierig en vinden dit soort Reels leuk om te zien”, aldus Valentine. Een kijkje op de werkvloer is dus al zeer geschikt als content voor een Reel. 

Mini-tutorials

Daarnaast zijn mini-tutorials ook erg populair. In 30 seconden kun je Instagram-gebruikers kennis laten maken met een product of dienst van jouw bedrijf. Of, deel de kennis die je in huis hebt op een ludieke manier. Valentine vertelt: “De nieuwe collectie is bijvoorbeeld een goed item om in een video aan het publiek te presenteren. Met een foto word je hierin algauw beperkt. Het biedt dus veel kansen om producten op een creatieve manier te laten zien die voor volgers ook leuk zijn om te bekijken.”   

Challenges

Op Instagram Reels vinden ook vaak ‘challenges’ en ‘trends’ plaats. Zo zijn er enorm veel dansjes enoefeningen die door miljoenen mensen worden uitgevoerd. “Het is goede zet om hieraan mee te doen en om aan deze challenges een eigen draai te geven. Dat is waar Reels om draait, meegaan met de contenttrends. Bedrijven die op een leuke manier meedoen met trends, scoren altijd goed op social media”, aldus Valentine.     

Het is dus erg belangrijk om creatief envooral origineel te zijn. Wanneer Reels door volgers goed worden ontvangen - dus likes geven of de Reel opslaan - is de kans groter dat je als bedrijf op de ontdekpagina terechtkomt en zo een nog groter bereik creëert. Dat bereik wordt versterkt wanneer er bij elke Reel vier tot zeven hashtags staan die slaan op het onderwerp van de video.    

Influencer-marketing

Een derde tip is om gebruik te maken van een content format. Dit is een vast model dat je vaker gebruikt om je Reel op te zetten. Het bespaart tijd, creëert herkenbaarheid en het brengt structuur aan. Nog een laatste tip voor een extra groot bereik: maak gebruik van een influencer. Het aantal volgers dat deze persoon heeft, is niet zo sterk van belang als je zou verwachten. De kracht van goede influencer-marketing zit hem namelijk vooral in een overtuigend verhaal. Hierdoor wordt jouw specifieke doelgroep overgehaald en geactiveerd. Als deze influencer jouw beoogde doelgroep als volger heeft, is het een goede zet om een samenwerking aan te gaan. 

Interesse in de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met ons op voor een vrijblijvende social media scan.

Bronnen: denieuwezaak.nl, claudiacarreiro.nl, eljadaae.nl, proximus.be, sprankelonline.be. 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK