Return to site

TikTok takes over

Waarom je als bedrijf TikTok in de gaten moet houden

· Social Media,Longread,Contentcreatie

Leestijd: 3 minuten | Tekst: Pip Cloo

TikTok: een stille sluiper in het social mediaveld, met inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland en 500 miljoen gebruikers wereldwijd. Aangezien het aantal gebruikers nog altijd exponentieel stijgt, de doelgroep de lastig te bereiken generatie Z is en de app steeds meer aandacht trekt van bedrijven, is het gebruik de overweging waard. Hoe relevant is TikTok voor jouw bedrijf?

Heel. Veel. Video’s

Eerst even een kleine introductie: TikTok, opgericht in 2016 door het Chinese bedrijf ByteDance, is een social media app waarin je muziekvideo’s van 3 tot maximaal 15 seconden kunt uploaden. Andere gebruikers kunnen je video zien, liken en erop reageren. De TikTok-feed bestaat uit een eindeloze lijst aan filmpjes. Spreekt een video je niet aan, dan scrol je gewoon door naar beneden. Het is dus voor de makers belangrijk om met de content eruit te springen.

Juiste feeling

Dit laatste is belangrijk wanneer je als bedrijf aan de slag wilt gaan met TikTok. De app is populair geworden door de korte en interactieve content. Deze is gevat, pakkend en concreet: precies zoals de jonge doelgroep. Het overgroot deel van de gebruikers is namelijk tussen de 6 en 18 jaar oud. De beste manier om de juiste ‘feeling’ te krijgen voor hoe de app werkt, is door ermee aan de slag te gaan: maak een account, begin met volgen en oefen met content om erachter te komen wat wel en wat niet werkt. Bij het laatste is het belangrijk om content te maken die in lijn ligt met jouw bedrijf en past bij jouw cultuur en visie.

Opvallen

De populariteit van TikTok wordt mede bepaald door de lage frequentie aan advertenties, daarnaast hebben influencers vrij spel om te strijden voor hun populariteit. Het biedt daarom de perfecte conditie voor bedrijven om hun organische content te testen en eventueel ideeën op te doen voor campagnes in andere kanalen. Het is sinds 2019 mogelijk om, voor een betere prijs dan andere social kanalen, te adverteren op vijf verschillende manieren:

1. In-feed advertenties

Deze advertenties, vergelijkbaar met Instagram Stories, zijn 9-15 seconden lang, komen fullscreen in beeld tussen de video’s door en kunnen worden geskipt. Als bedrijf kun je het succes meten door middel van clicks, impressies, click-through-rate (CTR), aantal views en interactie.

2. Brand takeover

Het is mogelijk als bedrijf om de app voor een dag over te nemen en afbeeldingen, gifjes en video’s te creëren. Daarnaast is het mogelijk om links toe te voegen naar de landingspagina en hashtag challenges uit te zetten. Om het succes hiervan te meten kan een bedrijf kijken naar de CTR en impressies.
 

3. Hashtag challenge

Upload een muziekvideo en daag gebruikers van de app uit hun eigen filmpje te maken met een link naar het origineel. Hierbij moeten zij gebruik maken van de hashtag om kans te maken op een prijs of einddoel. De hashtag kan ook gepromoot worden, waarbij de hashtag challenge zes dagen op de ‘Discovery’ pagina wordt geplaatst.
 

4. Merkfilters

Als bedrijf kun je een eigen filter - 2D, 3D, AR - maken die gebruikers toe kunnen passen op hun video’s. Vergelijkbaar met Snapchat of Instagram filters.
 

5. Influencers

Een makkelijke manier om in contact te komen met je publiek is door influencers in te zetten. De markt voor TikTok is op dit gebied nog niet erg groot, dus dat biedt kansen om de juiste doelgroep eenvoudiger te bereiken.

Niet perfect

De kracht van TikTok zijn de imperfecte video’s. Die staan lijnrecht tegenover de content van Facebook en Instagram, die vaak tot in de puntjes is geperfectioneerd. Dit maakt TikTok toegankelijk voor iedereen en maakt het makkelijker om content te maken voor de app. Hou de content simpel en authentiek. Is je bedrijf formeel en serieus, dan is TikTok misschien niet het juiste medium voor jouw marketingcampagne.

Herontdekking

Een reden om wél gebruik te maken van TikTok is de lage prijs voor advertenties en de mogelijkheid om jezelf als bedrijf te herontdekken; wat is er zo leuk en interessant aan jouw bedrijf en hoe verwoord of verbeeld je dat in 15 seconden? Bovendien biedt TikTok de gelegenheid om in contact te komen met de jongere generatie, wat een zaadje kan planten voor de toekomst van jouw bedrijf.

Het proberen waard

Concluderend: TikTok is de perfecte app als je als bedrijf brand awareness wil genereren op een luchtige manier. De app bied je de ruimte om te experimenten met content en om strategieën uit te testen. Focust jouw bedrijf zich op de jonge generatie, heb je een klein budget en wil je de massa voorzijn? Dan is adverteren op TikTok zeker het proberen waard!

Bronnen: Smoop.nl, Businessnewsdaily.com, Fangdigital.com, Entrepreneur.com, Hubspot.com, Kick-digital.nl

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK