Terug naar site

Trendrapport Social Media 2022

Met deze marketingtrends pak je in 2022 de voorsprong!

· Social Media,Longread

In het afgelopen jaar is e-commerce door het dak geschoten. Social media zijn daarom al lang geen hippe aanhangsels meer, maar onmisbare onderdelen van je marketingstrategie. Wat zijn de meest recente ontwikkelingen in social marketing, en wat moet je doen om je socials klaar te stomen voor de toekomst? Wij helpen je uit de brand. Lees mee voor de vijf belangrijkste marketingtrends- en adviezen voor social media in 2022, op basis van het uitgebreide jaarrapport van HootSuite. 

Door: Thomas Clement

De Communitytrend: groepen op social media doen het (eindelijk) beter dan ooit 

Groepen, groups, communities of hubs: welke naam je ze ook geeft, we vinden steeds vaker de groepen die perfect aansluiten bij onze interesses. Lees je graag boeken? Goodreads is waar je moet zijn. Zoek je een knusse inrichting voor je appartement? Neem eens een kijkje op Pinterest. Elke hobby of onderwerp heeft een eigen schare publiek. Groepen groeien ook stevig door: in 2021 kwamen al meer dan een miljard (!) mensen in aanraking met een Facebookgroep. Geweldig voor digitale marketeers. Toch?  

Ja - de enorme toename in publiek is natuurlijk een reden om een gat in de lucht te springen voor marketeers. Toch is er een belangrijke kanttekening: een toegewijde community komt niet zomaar aanwaaien. Grote, gevestigde merken als Nike, Microsoft of Trello hebben een flinke voorsprong omdat ze consumenten precies kunnen geven wat ze nodig hebben. Daarnaast zijn de communities die aan deze merken vasthangen groot. Ze zijn zelfs zó groot dat het kleine ecosysteempjes op zichzelf vormen: elk met support van andere leden en influencers die er bovendien zelf ook wat aan overhouden.   

Met name die laatste groep, de influencers, kan een belangrijke schakel tussen je doelgroep en je bedrijf zijn. In het verleden werden doelgroepen het beste bereikt door populaire influencers met supersterstatus. Die balans is aan het veranderen: de inzet van kleinere contentmakers die zich midden in je doelgroep begeven wordt steeds effectiever . Door ze in te zetten voor je bedrijf kun je rekenen op authentieke contentmarketing, persoonlijk contact met de consument en een beter merkimago. 

Hoe pas je dit toe? 

Je volgers? Niet de belangrijkste community.  

Terwijl je volgers theoretisch gezien alle posts en updates van je bedrijf zien, blijkt een groot deel van deze groep passief in wat ze écht toevoegen. Ga daarom op zoek naar communities die al bestaan rond je productcategorie, en laat jezelf verbazen over de hoeveelheid potentiële klanten en de nieuwe kennis die je opdoet over je doelgroep.  

Ga de samenwerking aan met kleine contentmakers en influencers 

Contentmakers en influencers kennen de groepen waarin ze actief zijn als geen ander. Maak daar gebruik van. Post content die zij hebben gemaakt op de socials van je eigen bedrijf, luister naar wat ze te zeggen hebben en ondersteun ze bij de producties die ze maken. Hierdoor worden de bestaande communities rond je product bekend en vertrouwd met je merk.  

De Advertentietrend: consumenten worden wijzer, marketeers creatiever 

Het relatieve marketingbudget van bedrijven is aan het dalen. Sterker nog: het budget is lager dan het ooit geweest is. Tegelijkertijd blijkt uit een enquête van HootSuite dat meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven de marketingkas juist wil spekken in 2022. Waar gaat al dat geld dan naartoe? Volgens HootSuite wordt dit jaar veel meer naar opkomende socials zoals TikTok, Pinterest en Snapchat gekeken. 

Dat deze platforms het vertrouwen van de marketingafdeling hebben gewonnen is eigenlijk heel logisch. Ze groeien namelijk gigantisch snel en zijn ook nog eens effectiever in het bereiken van publiek. Zo kwam de Amerikaanse mediagigant Nielsen er in samenwerking met Snapchat achter dat advertenties op het platform van Snapchat meer mensen bereikten, voor meer klantvertrouwen zorgde én zorgden voor meer aankopen dan tv-advertenties. Pinterest zag dat eigen advertenties een hoger investeringsrendement hadden dan Facebook en Instagram, platforms die tot voor kort alle aandacht kregen. 

Waarom werken advertenties zoveel beter op deze platforms? Experts van HootSuite zien twee verklaringen. Ten eerste zijn Instagram en Facebook al verzadigd met advertenties, waardoor kijkers er mogelijk minder snel op handelen.  

Daarnaast passen de advertenties een stuk beter bij de platforms waarop ze staan. Trek het maar na: Advertenties op Snapchat mengen veel beter tussen de niet-commerciële Snapchats en feeds van merken op Tiktok zijn vaak grappig en authentiek. Ze worden ervaren als vermaak.  

 

Figuur 1: Welke social media platformen vinden marketeers het meest effectief om zakelijke doelen te bereiken? Illustratie: ASEGA

Hoe pas je dit toe? 

Experimenteer in 2022 met je sociale marketing 

Hoe je het ook wendt of keert: de veranderingen in de wereld van social media gaan razendsnel. Blijf up-to-date door ermee te experimenteren. Werk aan een team dat de verschillende kneepjes van het vak (van tekst tot analytics) beheerst, en weet wat de ins en outs zijn van verschillende platforms. 

Zet in op socials die bij je bedrijfsdoelen passen 

Zoals je inmiddels weet zijn sommige kanalen op social media meer geschikt voor marketing dan andere, afhankelijk van je dienst of product. Kies een passend kanaal en doe je voordeel met een gemiddeld hoger investeringsrendement. Volgens HootSuite is dit voor kleine bedrijven zelfs nog belangrijker: de usual suspects Instagram en Facebook zijn vaak minder effectief. 

De rendementtrend: sociale media worden belangrijker binnen én buiten de marketingafdeling 

Door de gevolgen van de coronapandemie gebruikten veel bedrijven gedwongen meer sociale media voor marketingdoeleinden. Gedwongen, want volgens HootSuite waren marketeers vóór 2020 nog terughoudend of twijfelachtig over de inzet van sociale media voor marketingdoeleinden.  

Daar is verandering in gekomen – op een weinig subtiele manier. 

Waar onder marketeers eerst meer dan de helft twijfelde, is twee jaar later 83% redelijk of erg zeker over de effectiviteit van social media marketing. Vertrouwen dat is gewonnen door betere marketingtools op sociale media, en omdat marketeers bereid zijn om af te stappen van oude strategieën. 

Onder marketeers die op de enquête van HootSuite aangaven veel vertrouwen te hebben in de effectiviteit van social media, geeft meer dan de helft (55%) aan dat de sociale media waarop hun bedrijf actief is voor een positief effect zorgen op de rest van de markting. 65% gaf daarnaast aan dat deze sociale media het beste werken wanneer betaalde en niet-betaalde advertenties strategisch met elkaar worden ingezet. 

Hoe pas je dit toe? 

Maak je bedrijf met sociale media aantrekkelijker voor werknemers  

Met goed vormgegeven en effectieve sociale media voelen werknemers zich meer verbonden met elkaar en je bedrijf. Ook kunnen ze onderling nieuws, relevante posts in informatieve links delen waardoor ze op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen je bedrijf. 

Maak van je betaalde en organische campagnes een ijzersterk duo 

Uit de enquête van HootSuite blijkt dat bedrijven met succesvolle socialkanalen hun sociale en organische socials goed met elkaar hebben verweven. Gebruik je organische publiek om te bepalen wie je wil bereiken met je betaalde advertenties. Daarnaast leent organisch publiek zich als geen ander voor retargeting. 

De social-commercetrend: Sociale media worden de kern van het nieuwe winkelen  

Hier en daar zag je ze wel eens: instagramprofielen of gebruikers op Facebook waarbij je direct tot aankoop kon overgaan. Social commerce was een aantal jaar terug kleinschalig. Totdat we door de coronamaatregelen massaal het internet opzochten om te shoppen. Dat leidde tot een ongekende explosie in e-commerce: in 90 dagen groeide de tak meer dan in de laatste tien jaar.  

Explosieve groei die lang blijft hangen: in gesprek met HootSuite verwacht Simon Kemp, oprichter van marketingsonsultant Kepios, dat de groei alleen maar verder toeneemt. Volgens hem gebruiken klanten sociale kanalen voor elk onderdeel van de customer journey, voor elke productcategorie. Sociale media zijn hierin geen aanhangsel, maar de absolute basis in hoe klanten nieuwe diensten en producten ontdekken. Dit is makkelijk terug te zien in het rapport van HootSuite, waarin staat dat social media de op één na belangrijkste plek is om informatie op te zoeken over een merk. Voor jongeren en jongvolwassenen tussen de 16 en 24 staan socials zelfs al op plaats 1. Kortom: nog voordat er wordt gegoogeld is een merk door deze groep al op social media opgezocht.  

Om wat nuance te scheppen: het is niet zo dat de fysieke winkelstraat ten dode is opgeschreven. Dat gaat nog lang niet geburen. Maar de cijfers liegen niet: waar je ook opereert, of in welk segment je ook actief bent: de kansen die social commerce biedt mag je niet missen. 

In drie maanden groeide e-commerce meer dan in de laatste tien jaar 

Hoe pas je dit toe? 

Maak het ze zo makkelijk mogelijk 

Bij online shoppen geldt: makkelijk kopen leidt tot meer kopen. Een onmisbaar onderdeel van gestroomlijnde verkoop is handige of essentiële informatie. Van openingstijden en je winkellocatie tot aan kortingen en reviews: door genoeg informatie te delen maak je de drempels tot een aankoop zo laag mogelijk.    

Transformeer je feed tot een onweerstaanbare etalage 

Breng eens een spreekwoordelijk likje verf aan op je feed. Het is het geen overbodige luxe om te investeren in professionals: fotografen, copywriters of grafisch ontwerpers kunnen je feed een professionele look geven die uitnodigt om te bestellen en een positieve indruk achterlaat op bezoekers.  

De klantenservicetrend: red je tekortschietende klantenservice met social media 

Heb je het gevoel dat je takenpakket is verdubbeld de afgelopen tijd? Je bent niet de enige. Door lockdowns en chaotische taakverdelingen op het werk komt het steeds vaker voor dat marketeers de verantwoordelijkheid voor klantenservice op hun bord krijgen. En voor iedereen die denkt dat dit een tijdelijke ontwikkeling is die verdwijnt als de pandemie definitief naar de achtergrond verschuift: reken er maar niet op.  

De vloedgolf aan nieuwe klanten die massaal online zijn gaan shoppen tijdens de pandemie hebben iets ontdekt. Iets dat klantenservice compleet gaat veranderen. Ze weten nu namelijk dat ze niet meer in een telefonische wachtrij hoeven te staan of lang hoeven te wachten op mailtjes als ze naar de sociale kanalen gaan van je bedrijf. Daar kunnen ze hun klacht direct kwijt, en worden ze direct geholpen. Facebook verwacht daarom dat 60% van alle klantenserviceberichten volgend jaar op hun eigen platform wordt afgehandeld. 

Wie deze taak het beste kunnen oppakken? Social marketeers. Ze kennen de platforms als geen ander, staan dichtbij de doelgroep en begrijpt deze daarom ook beter. In 2022 krijgt de sociale marketeer een kans die gepakt moet worden. 

In de praktijk 

Houd de touwtjes stevig in handen met een totaaloverzicht van al je socialkanalen 

Even reageren op LinkedIn, dan snel naar Facebook om een klant een de retourlink te sturen, daarna snel schakelen naar Instragram om je inbox te checken… Het managen van verschillende sociale kanalen kan makkelijk een zooitje worden wanneer de hoeveelheid klanten hard toeneemt. Gebruik daarom een programma waarmee je al je sociale kanalen op één pagina kunt beheren. 

Zorg voor hotlines tussen marketing en communicatie 

Wanneer klanten contact leggen met je bedrijf maken ze geen onderscheid tussen de marketingafdeling of de klantenservice. Voor hun is het nog steeds één merk dat ze opbellen of een bericht doen. Makkelijke en directe communicatie tussen afdelingen over klantenservice helpt bij een soepele afhandeling. 

 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK