Voor social media marketeers liggen er kansen in het nieuwe jaar. Ze krijgen grotere delen van het totale marketingbudget en meer zeggenschap over hun eigen werk. Wat worden de social
media- én marketingtrends van 2023? Dat zochten we uit aan de hand van het uitgebreide jaarrapport van HootSuite.
Door: Emma Koevoets
1. Kleine bedrijven nemen vaker contentmakers onder de arm
Het komende jaar biedt kansen voor kleine bedrijven! Hoewel 2023 mogelijk uitdagingen met zich meebrengt voor veel organisaties - vanwege een dreigende recessie, stijgende inflatie, dalende
consumentenbestedingen en personeelstekorten – zijn er wél meer mogelijkheden voor kleine bedrijven om contentmakers onder de arm te nemen.
Veel kleine bedrijven weten nu nog niet echt hoeveel het kost om te werken met contentmakers. Gelukkig blijkt uit het onderzoek dat deze mensen niet moeilijk te vinden zijn via bijvoorbeeld
bureaus, en dat ze meestal gewoon betaalbaar zijn. Als je een klein bedrijf hebt met beperkte middelen en je wilt je bereik vergroten door experts inhoud voor je te laten maken, zijn er zeker kosteneffectieve creators beschikbaar.
Hoewel 72 procent van de kleinereorganisaties met minder dan honderd medewerkers momenteel nog geen contentmakers in dienst heeft, werkt 42 procent van de bedrijven met meer dan duizend
werknemers wel met deze professionals. Amerikaans onderzoek voorspelt dat kleinere bedrijven meer kans hebben om topcreators aan te trekken, omdat grote bedrijven minder nieuwe partnerschappen voor content aangaan.
2. Het vertrouwen in sociale media marketing is ongekend hoog!
Marketeers hebben steeds meer vertrouwen in de waarde van sociale media. Vorig jaar gaf 83 procent van de marketeers aan dat ze vertrouwen hadden in het rendement op investering (ROI)
van sociale media, vergeleken met 68 procent het jaar ervoor.
Dit jaar werd er specifieker gevraagd hoeveel vertrouwen marketeers hadden in het gebruik van sociale media voor marketing naar hun publiek. Maar liefst 96 procent van de marketeers gaf aan
enig vertrouwen te hebben. Dit laat duidelijk zien dat sociale media een belangrijke rol spelen in de marketingstrategie van veel bedrijven.
Stijgende budgetten
Dit vertrouwen blijkt ook in de budgetten die aan sociale media worden toegewezen. Hoewel marketingbudgetten in het algemeen zijn gestegen tot bijna tien procent van de totale bedrijfsomzet
in 2022 (vergeleken met zes procent in 2021), blijft dit nog steeds achter op het niveau van vóór de pandemie. De uitgaven aan sociale media gaan ook omhoog en er is voorspeld dat ze de komende vijf jaar stijgen, omdat steeds meer bedrijven bereid zijn om hierin te investeren.

Uit onderzoek blijkt dat leeftijdsverschillen een belangrijke rol spelen in hoe individuen de waarde van
sociale media in schatten. Daarom is het belangrijk dat marketingprofessionals en leidinggevenden in 2023 samen rond de tafel zitten om te zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit. Als dit gesprek niet plaatsvindt en sociale media geen prominentere rol krijgen in het marketingbudget, loop je risico dat je belangrijke investeringen misloopt.
Meer inzicht
Door het bijhouden van marketingstatistieken kun zien of je je doelen haalt en hoe je bedrijf het doet. Het is belangrijk om te beseffen dat niet alle cijfers even relevant zijn voor elk bedrijf. Focus op de statistieken die aansluiten bij je bedrijfsdoelstellingen. Om ervoor te zorgen dat je hier regelmatig naar kijkt, kun je herinneringen instellen die naar je inbox gaan. Zo hoef je er niet aan te denken om ze zelf op te halen.
Het maken van een rapport over hoeje het doet op sociale media is belangrijk, omdat het de enige manier is om echt te begrijpen hoe je het doet en om de waarde van je inspanningen aan je
team en werkgever te laten zien. Het volgen en analyseren van je prestaties is daarom cruciaal. Een handleiding kan je helpen om een goed rapport te maken.
3. Marketeers worden strategischer metplatformfuncties
Social media marketeers worden steeds strategischer met het gebruik van platformfuncties. Van Instagram Stories tot Twitter Reels en TikTok: de afgelopen jaren hebben sociale mediabedrijven vaak geprobeerd om de meest succesvolle functies van hun concurrenten te kopiëren. Hoewel dit zeker bijdraagt aan een goede gebruikerservaring, kan het ook een uitdaging zijn voor social media marketeers om hun plannen aan te passen aan verschillende formats, oude content opnieuw te
gebruiken en op de hoogte te blijven of een ander platform hun campagne verstoort.
Verschillende socialemediakanalen bestaan niet voor niets. Veel gebruikers van sociale media maken gebruik van meerdere platforms, en halen verschillende waarde uit de verschillende kanalen.
Bijvoorbeeld, 84 procent van TikTok-gebruikers heeft ook een account op Facebook, en bijna 88 procent van Twitter-gebruikers heeft ook een account op Instagram.
Mensen gebruiken sociale media ook echt voor verschillende doeleinden; ze houden op Facebook contact met vrienden die ver weg wonen, houden op Twitter het nieuws en het gesprek van de dag in de gaten en gebruiken TikTok voor entertainment en om op de hoogte te blijven van de laatste trends.

Het overnemen van socialemediafuncties van concurrenten heeft niet altijd de gewenste impact op hoe mensen het platform waarnemen. Dit is bijvoorbeeld zo voor Instagram Reels, die worstelt met de concurrentie van TikTok, ook al is het in wezen dezelfde functie. In sommige gevallen kan het zelfs leiden tot een minder positief imago: een petitie om Instagram te laten stoppen met het kopiëren van TikTok, kreeg meer dan 300.000 handtekeningen.
Het is belangrijk om teconcentreren op een goede strategie. Volgens een enquête van HootSuite geeft 52 procent van de respondenten aan dat ze inhoud voor sociale media knippen en plakken met zo min mogelijk wijzigingen om tijd te besparen. Toch blijkt uit het onderzoek dat marketeers die voor elk netwerk andere, unieke posts maken, veel meer vertrouwen hebben in de waarde van die content en beter presteren. Slechts 18 procent van de marketeers maakt voor elk platform verschillende
posts.
Goede marketeers maken zich minderzorgen over welke copycatfunctie ze de volgende keer zullen gebruiken. Ze concentreren zich in plaats daarvan op het verkennen van platforms die het beste aansluiten bij hun zakelijke doelen. Ze richten zich op het maken van inhoud die geschikt is voor die specifieke platforms, in plaats van proberen elke verandering op functieniveau bij te blijven.
The Washington Post en TikTok
De socialmediamanager van The Washington Post, Dave Jorgenson - bekend als de WaPo TikTok-man - heeft het bedrijf geholpen meer dan 1,4 miljoen volgers op TikTok te verzamelen. Dit door ironische video's over het kantoorleven en memes over actuele gebeurtenissen te delen. Op een innovatieve manier wist hij serieuze journalistiek op een minder serieuze manier naar een jongere doelgroep te brengen.
Het is duidelijk dat er in de contentstrategie van The Washington Post per sociaal medium nagedacht wordt voor wie ze content op elk platform maken. Gebruikers gaan naar TikTok om vermaakt te worden, in plaats van geïnformeerd te worden. En toch is het The Post gelukt om via dát platform het nieuws naar generatie Z te brengen.
Maak de balans op
Het is een goed idee om de prestaties van je bedrijf op sociale media te evalueren om te zien wat wel en niet werkt. Door jezelf de volgende vragen te stellen, kun je gerichter verbeteringen aanbrengen:
- Wat zijn de favoriete socialemediakanalen van je doelgroep?
- Hoe verhoudt de aanwezigheid van je bedrijf op sociale media zich tot die van de concurrentie?
Door je content af te stemmen opelk platform kun je ervaringen aanbieden die aansluiten bij de redenen waarom mensen naar dat platform kijken. Dit biedt een veel sterkere basis voor je strategie dan alleen demografische gegevens te gebruiken. Zoek inspiratie om nog beter te worden!