Terug naar site

Heeft de zomertijd invloed op je (digitale) bedrijf?

Brengt het verzetten van de klok meer teweeg dan we denken?

· Longread

Het verzetten van de klok is voor veel mensen dé aftrap voor een zonnige lente. Toch wordt het extra avonduurtje ook kritisch bekeken: van die energiebesparing zou weinig terechtkomen. Voor of tegen: voorlopig blijven we te maken krijgen met de zomertijd. Maar wat voor invloed heeft de zomertijd eigenlijk op de (e-)commerce? 

Door: Thomas Clement

De zomertijd werd net na de oliecrisis van de jaren ’70 ingevoerd als onderdeel van een rits energiebesparende maatregelen. Intussen neemt de kritiek toe: zo lijkt het met die beoogde besparing eigenlijk wel mee te vallen. Een ander argument dat critici aanhalen is dat de zomertijd ons nachtritme verstoort, wat weer tot allerlei andere gezondheidsproblemen kan zorgen.  

Fysieke winkels  

Wie hebben er dan wél baat bij de zomerklok, als het energievoordeel te verwaarlozen is? Los van de terrasgenieters en avondmensen werd altijd gedacht dat winkels het meeste profiteren van het extra avonduurtje. De beredenering daarvoor is simpel: wanneer het buiten langer licht is, zijn mensen eerder geneigd nog even de stad in te duiken.  

Terwijl terrassen en ijssalons ongetwijfeld profiteren van het extra avonduurtje, vallen die extra economische voordelen voor de meeste winkels best mee, blijkt uit een aantal grote onderzoeken. Zo zag Amerikaanse bank JP Morgan Chase in 2016 geen duidelijk verband tussen het ingaan van de zomertijd en het doen van meer aankopen in de stad. 

E-commerce 

Een voorbode voor webshops, of hebben die wél profijt van dat extra avonduurtje? Er is weinig onderzoek naar gedaan, al is het in de branche bekend dat de zomertijd nauwelijks invloed heeft op aankopen. Ons online shopgedrag is namelijk vooral afhankelijk van de tijd die we hebben-  niet van het daglicht. Van seizoenseffect in de e-commerce is overigens wel sprake, maar er is geen bewijs dat dit te maken heeft met het jaarlijkse zomertijdritueel.  

Nu het na de coronapandemie normaal is geworden om thuis te werken vinden we gedurende de dag vaak een momentje om tussendoor online shoppen, in plaats van dat ’s avonds te doen. Onder werknemers die liever naar kantoor gaan is bestellen in de avond nog steeds het populairst, volgens data van marketing- en informatiebedrijf SaleCycle. Bewijs dat het shoppen ’s avonds met het daglicht te maken zou hebben is er niet.     

Slaaptekort 

Kijkend naar de cijfers lijkt het er dus op dat het verzetten van de klok maar weinig invloed heeft op bedrijven, of ze nu fysiek of online zijn. Toch is er nog één factor die nog niet is meegerekend: die van de ‘jetlag’. Voor je biologische klok is het schakelen naar zomertijd namelijk een flinke tik: in de avond val je makkelijker in slaap met weinig licht, terwijl je in de ochtend juist baat hebtbij vroeg ochtendlicht. De klok een uur vooruit zetten gaat precies tegen je bio-klok in.  

Voor shops en webhops lijkt het effect van de zomerklok dus beperkt te blijven. Voor jou of collega’s/werknemers kan de zomertijd wél even een omschakeling zijn. Misschien is een extra (ijs)koffie de perfecte oplossing. 

 

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK